Merhaba arkadaşlar,
Bugün kendi hayatımdan örneklerle iyi bir üniversite seçerek o üniversitenin Mühendislik fakültesinde okumanın faydaları ve zararları nedir bundan bahsedeceğim.
Üniversite tercihi yaparken çoğunuz önce sınavından aldığınız puanları baz aldınız ve ilk tercihleriniz hep bu sınırın üstünde oldu, kesinlikle sınır altında bir yer düşünmediniz. Çünkü size göre puanı yüksek olan her üniversitenin diğer üniversitelere göre seçilme avantajı vardı. Tabi ki puanınız ve sıralamanız üniversite seçimi yaparken en büyük etkendir. Ancak tek etken olmadığını bu yazının sonunda göreceksiniz.
Seçim yapacağınız üniversite devlet üniversitesi ise bu üniversitenin öğrenci alım miktarı üniversite ve YÖK tarafından belirlenir. Ancak seçim yapacağınız üniversite özel veya vakıf üniversitesi ise durum biraz farklıdır. Daha doğrusu özel veya vakıf üniversitelerinde alım miktarını arttırma konusunda YÖK buralara etkili bir yaptırımı olmaz. Devlet üniversitelerinde ise alım miktarı şartlar çok göz önüne alınmadan, şartlar zorlanarak veya yanlış hesaplamalarla artırılabilir. Bu şekilde plansız ve programsız bir arttırma olursa, eğitim kalitesi ve nitelikli mühendis yetiştirme konuları sadece sözde kalmış olur. Şimdi gelelim neden alım miktarı bir anda yükselen üniversiteler zarar görüyor konusuna;
Öğrenci alım miktarı bir anda artırılan bir üniversitede oluşabilecek olumsuzluklar,
- Son giriş puanı kesinlikle düşecektir.
- Akademik kadro ve akademik alan yetersizliği olabilir.
- Alım miktarındaki artış yani arz talebe göre fazla olursa bu bölüme ek, dikey, yatay geçişlerle gelecek olan ve verilen eğitimin altında kalacak kişiler başarı seviyesini düşürecektir.
- Hazırlık zorunluluğu olan üniversitelerde dil öğrenme, kullanma ve yararlanma basarisi düşecektir.
- Sınıflarda grup sayısı artar buna bağlı olarak verilen derslerde az da olsa haksızlık durumu oluşur.
- Sabah verilen yazılı notlar silinmeden öğlen ve aksam gruplarına aynen aktarılır bu anlamada zorlanmaya yol açar. (Karatahta notları)
- Soru / Cevap ve Beyin fırtınası gibi anlamaya yönelik çalışmalar azalır.
Yukarıdakiler ve daha sayamadığımız birçok aksaklık ve zarar verici olaylar zinciri.
Üniversite tercihi yaparken okulun öğretim elemanları, sınıfları, sınıflarında eğitime yönelik araç, gereç ve materyal durumu, kampüsü, aldığı öğrenci sayısı, geçen sene son giriş ile ilk giriş (taban/tavan) farkının az olup olmadığı (devlet üniversiteleri ve 100 üzerinde öğrenci alan üniversiteler için) gibi durumlara bakılmalıdır.
İyi bir mühendislik fakültesi bir mühendis adayına ne kazandırır ve ne kaybettirir?
- Akademik kadro iyi olduğu için eğitim seviyesi iyi olacaktır.
- Üniversitenin araç, gereç ve materyal imkânı iyi olduğu için teorik bilgini pratiğe dökülmesi daha kolay olacaktır.
- Öğrenci sayısının üniversite kapasitene uyumu iyi olduğu için soru/cevap, beyin fırtınası gibi aktiviteler fazla olacaktır.
- Üniversitenin kalitesinden dolayı bir önceki dönemler sizler için is imkânları hazırlayacaktır.
- Eğitim seviyesi iyi olduğu için yıllar sonra değer sahibi firma sahibi veya firma yöneticisi okul arkadaşlarınız olacak. Bu is alışverişi ve yeni para kaynakları demektir. Hepimiz iyi bir para kazanmak için bu zorlukları çekiyoruz. Sevdiğimiz isten iyi paralar kazanmak bizi daha mutlu edecektir.
- Düşünce, zekâ, yapabilirlik seviyesinde az çok eşit olunduğu için faydalı mutasyonlar kurulur. Bu hem dersler içim hem de ileride iş hayatimiz için geçerlidir.
Yukarıdaki liste ve yine sayamadığım birçok yararı vardır. Kaybı ise sadece sosyal hayatınızda biraz feragat etmenizi ister ve sınav zamanları biraz stres yaptırır.
Şimdi yukarıda anlattığım 2 farklı olayı birleştireceğim. YÖK bu başarılı devlet üniversitelerine fazladan öğrenci alarak giriş puanlarını düşürmektedir. Ayrıca zaten talebin az olduğu bölümler için yeni üniversitelerde bu bölümleri açmaktadır. Buda başarılı üniversitelere başarılı öğrenci tercihini azaltmakta ve basariyi git gide düşürmektedir.
Son olarak aklında Bilgisayar Mühendisliği olan arkadaşlarım varsa onlara tavsiyem Erciyes Üniversitesidir.
Saygılarımla






